Waarom sturen op gedrag noodzakelijk is

Of het nu gaat om productiviteit, kwaliteit, verzuim, sales of veiligheid: medewerkers dragen wezenlijk bij aan het gewenste resultaat. Maar als projecten en implementaties mislukken, is dit vooral te wijten aan menselijk gedrag; dat blijkt uit onderzoek. Gedrag en gedragsverandering wil je als leidinggevende dus effectief kunnen sturen.

Afdwingen werkt niet

Niet zelden proberen we resultaten en gewenst gedrag af te dwingen met meer regels en afspraken. Of door het inzetten van methodieken als Prince II en Scrum. Waarschijnlijk heb je als leidinggevende gemerkt dat zulke interventies slechts deels effect hebben. Hoe beïnvloed je dán op effectieve wijze gedrag?


“Wanneer medewerkers zich beloond voelen voor hun gedrag, gaan ze meer van dat gedrag vertonen. Doe je dit consistent, dan leidt het naar een werkomgeving waar medewerkers graag werken.”


Een bewezen aanpak

Organizational Behavior Management (OBM) is een aanpak die zorgt voor structurele en blijvende gedragsverandering en het toenemen van prestaties; praktisch en wetenschappelijk bewezen. In de VS passen Fortune 500 bedrijven OBM al jaren met succes toe. Ook in Nederland wordt deze methode steeds vaker ingezet.

Vier krachtige beïnvloedingsfactoren

OBM stoelt op de vier ‘beïnvloedingsfactoren’ van menselijk gedrag: negeren, straffen, dwingen en belonen. Door deze strategisch in te zetten of juist achterwege te laten, krijgen medewerkers de juiste prikkel op het juiste moment om hun gedrag op een constructieve manier aan te passen.

OBM in de praktijk

Het verbeteren van prestaties en daarvoor nodige gedragsveranderingen in stappen.

  • We beginnen met het helder definiëren van het gewenste resultaat én het onderliggende gedrag dat nodig is om dat resultaat te bereiken.
  • Vervolgens zetten we op een rijtje wat er qua gedrag wel en niet goed gaat in de organisatie. Daarbij gaan we uit van een positieve insteek in plaats van te focussen op wat niet lukt.
  • In de feedback-fase leren we om aandacht te geven aan het gewenste gedrag en dit te belonen. Het belonen van gewenst gedrag is namelijk één van de krachtigste manieren om gedrag succesvol te sturen. Vaak besteden managers veel aandacht aan de verbeterpunten, terwijl dat meestal niet de insteek is die leidt tot succes.
  • Tegelijkertijd met de gedragsverandering pakken we ook het stroomlijnen van processen en systemen aan, zodat alle facetten van de organisatie naadloos op elkaar aansluiten.

Bevlogen medewerkers, tevreden klanten

Door de principes van gedragsmanagement effectief toe te passen zal de onderlinge sfeer sterk verbeteren. Omdat collega’s elkaar beter begrijpen, hebben ze meer voor elkaar over. Ook als leidinggevende ben je veel effectiever in je aansturing, waardoor je medewerkers graag voor je werken. Bevlogenheid en betrokkenheid groeien zichtbaar.

Zelf zal je merken dat het leidinggeven je energie oplevert in plaats van een last te zijn. Klanten gaan complimenten geven over de verbeterde dienstverlening en ook de omzet groeit. Kortom, prestaties verbeteren zienderogen.

“Erik heeft mij op zeer energieke wijze mijn organisatievraagstukken doen laten verhelderen. Erik weet de juiste vragen te stellen en door te vragen wat daadwerkelijk tot inzicht leidt hoe zaken aan te pakken.”

– Carolien Sino, directeur Studies at University of Applied Sciences Utrecht

Erik’s ster rijst snel aan het OBM firmament. Als trainer en coach heeft hij zich ontwikkeld tot een expert op dit vakgebied. Op een aanstekelijke manier interesseert hij grote bedrijven en adviesbureaus voor deze wetenschappelijke methode van positieve gedragsverandering. Erik is snel, leergierig en klantgericht – een echte aanpakker. 

– Marius Rietdijk, PhD, Organizational Behavior Management (OBM) and Executive (Group) Hypnosis

Certified Partner ADRIBA