Heeft u wel eens goed naar uw eigen vacaturebeschrijvingen gekeken? In de regel is dit een opsomming van het omschrijven hoe leuk de organisatie is, wat de organisatie doet, de functieomschrijving, wat de nieuwe medewerker geboden zal worden en natuurlijk de eisen die worden gesteld.

In de huidige tijd zou het niet zo moeilijk moeten zijn om de juiste kandidaat te vinden toch? Het internet maakt alles transparant en goed vindbaar, voldoende aanbod aan kandidaten vanwege de economische ontwikkelingen en u bent toch echt het leukste bedrijf om voor te werken.

Hoe komt het dan toch dat vele organisaties steen en been klagen over het kunnen vinden van de juiste kandidaat?

Vindbaarheid;
Ja, je kan alles vinden op het internet. Alleen al het woord “vacature” levert in Google meer dan 20 miljoen resultaten op. Op welke plaats staat u in deze lijst?

Zoekbereidheid;
70% van de huidige werknemer is ontevreden in het werk. 14% zoekt daadwerkelijk actief naar ander werk.

Wat is de kennis?;
We vinden het van groot belang welke kennis iemand heeft als kandidaat, wetende dat in de tegenwoordige tijd kennis van vandaag over twee jaar voor een aanzienlijk deel volledig is verouderd en achterhaald.

Wat is de ervaring?;
Resultaten in het verleden geven garantie voor de toekomst…toch?

Organisaties zijn hardnekkig in het filteren van kandidaten op harde criteria die uit het CV blijken en aansluiten op de vacatureomschrijving. Welk antwoord zou u geven op de volgende vraag; heeft u liever een ervaren persoon in dienst die ‘dat werk wel heeft gezien’ en dagelijkst een kunstje doet of een onervaren persoon die van zijn passie zijn werk wilt maken?

Hoe vindt u dan wel de juiste medewerker?

Niet “hoeveel mensen ken je” maar “wie ken je”
Zorg dat je het juiste netwerk aan specialisten kent

Wat kan ik een medewerker leren?
Kan ik een onervaren medewerker kennis, vaardigheid of passie bijbrengen?

Welke waarde voegt de organisatie toe aan de klant en de medewerker?
Zorg voor een gezamenlijk doel waarin de klant, de organisatie en de medewerker zich in herkent.

Conclusie;
Wanneer we meer van hetzelfde doen, dan krijgen we meer van hetzelfde…. We dienen dus iets anders te doen dan het cv te checken op kennis en ervaring. Onderzoek de drijfveren en doelen van medewerkers. Wanneer deze passen in de doelstellingen van de organisatie, dan is de weg vrij om kennis en vaardigheid toe te voegen. Dit blijkt in praktijk makkelijker te zijn dan medewerkers “passie” aan te leren.

Tagged with →