Veranderen is mislukken, of toch niet?

Veranderingsprocessen binnen een organisatie worden in de regel als ingrijpend ervaren. Leiders, managers, veranderingsmanagers en consultants moeten opboksen tegen vele weerstanden, en doen er alles aan om de organisatie en haar medewerkers op een nieuwe koers te krijgen. Of het nu gaat om de organisatie te veranderen naar “Het Nieuwe Werken” of implementatie van nieuwe ingrijpende systemen en processen, vele grootschalige projecten mislukken vanwege wantrouwen en ontbreken van commitment door betrokkenen en medewerkers.

onbegrip
Er zijn nogal wat manieren bedacht om vertrouwen en betrokkenheid te creëren. En ook daar mislukt veel. Een veel gehoorde klacht van medewerkers die deel hebben genomen aan mislukte projecten; “er wordt niet naar mij geluisterd, ‘ze’ hebben alles al bedacht en wij dienen gewoon maar te volgen”. Managers op hun beurt verwijten medewerkers passiviteit en des-interesse. Maar… hoe doorbreken we nu deze impasse? We doen al zoveel om iedereen betrokken te krijgen!

Meten is weten
Elk voertuig wat wordt bestuurd heeft een ‘dashboard’ met instrumenten die een gemeten waarde weergeven. Op basis van deze waardes reageert de bestuurder. Maar wat heeft dit voorbeeld nu gemeen met een veranderingsproces? Veel!

Wanneer er een dashboard voor het specifieke project wordt samengesteld, voordat het start, is duidelijk waarop wordt gemeten en gaat worden gestuurd. Op zich ook niets nieuws als we het hebben over KPI’s. Het grote verschil is dat het dashboard wordt samengesteld door alle betrokkenen, met een belangrijke kernvraag: “wat wil jij zien gebeuren om vertrouwen te houden in het doen bereiken van het gestelde resultaat?”
Wanneer vervolgens periodiek wordt gemeten in welke mate de gestelde criteria (de antwoorden op de gestelde vraag) worden behaald, dan is er een duidelijke trend te zien in de voortgang van het project, ook op basis van vertrouwen en commitment!

Simpel
Het zou bijna te simpel voor woorden zijn. Dat is het ook. Door de vraag gezamenlijk te beantwoorden, en regelmatig te meten wat men vindt, wordt een trend zichtbaar. Vanuit deze trend is heel gericht te sturen omdat direct zichtbaar wordt waar de schoen wringt, en waar het prima gaat! Uiteraard dient de bestuurder het dashboard goed te kunnen lezen, en heeft hij wel een rijbewijs nodig.

Meer weten?
Inmiddels zijn er grote ondernemingen die zeer succesvol met dit dashboard verschillende veranderingstrajecten en “Het Nieuwe Werken” trajecten volgen. Neem contact met mij op om meer informatie te ontvangen over wat dit voor uw onderneming kan betekenen.