In het weekeinde van 2 tm 4 juli werd het 20ste National Achievers Congres (#nac2011) gehouden in London. Een flink aantal zeer succesvolle entrepreneurs vertelden hun verhaal wat hen bracht tot groot succes. Ongeveer 10.000 mensen waren op dit congres aanwezig om al deze verhalen aan te horen en zochten naar die strategieën die ook hun rijkdom gaat geven. Hoogtepunten waren met stip Tony Robbins en Richard Brandson.

Succesvolle sprekers, waaronder T. Harv Eker en Robert G. Allen, brachten hun boodschap met grote precisie en kernachtige strategieën. Het is briljant om vervolgens mee te maken hoe velen in het publiek reageren wanneer de sprekers hun salespitch startten. Zij boden hun producten en diensten aan om het voor iedereen mogelijk te maken ook die zelfde successen en de daarbij behorende rijkdom te kunnen verwerven. Vele diensten werden tegen astronomische bedragen gewaardeerd om vervolgens tegen bodemprijzen aan te worden geboden, als je maar direct reageerde! Stel je een situatie voor dat enkele frisbees (“vang en krijg de aanbieding gratis!”) een ‘hongerig’ 10.000 man tellend publiek in werden gegooid. Er zijn gelukkig geen ongelukken gebeurd…

Wat mij voornamelijk bezig hield is wat nu de kracht achter de diverse succesvolle strategieën is, wetende dat de beloofde rijkdom door het kopiëren van de strategie in slechts uitzonderlijke gevallen in de praktijk werkelijkheid wordt. Het dus letterlijk kopiëren van de strategie is klaarblijkelijk onvoldoende. Uiteraard zijn de gedragingen ‘discipline, doen, zelfverzekerdheid en vastberadenheid, focus’ essentieel. Dit zijn echter mooie en bijna standaard gedragingen zoals velen ook doen. Maar welke componenten ontbreken er dan, van uitgaande dat de strategie echt werkt?

Het vermogen om op een authentieke manier verbinding te maken met je omgeving, ingegeven door hetgeen wat je als waarde wilt toevoegen aan die omgeving. Vrij vertaald, als je alleen voor je eigen belang gaat, zal dat uiteindelijk worden gevoeld door je omgeving, en zal uitzonderlijk succes verder weg zijn dan ooit tevoren.