31 oktober 2012 heeft Ben Tiggelaar zijn nieuwe boek MBA in 1 dag gepresenteerd. In 1 uur tijd heeft hij inzicht gegeven in de inhoud van het boek, waarbij hij aangeeft 8 meter managementliteratuur heeft verwerkt. De vraag is, wat voegt dit boek dan toe aan deze 8 meter wijsheden, en welke waarde heeft het voor de lezer om te lezen?

Eenvoudig, begrijpelijk, onthouden
Simpel gezegd, in feiten zijn er in zijn geheel geen nieuwe revolutionaire inzichten. Is dit zo erg? Nou, als je kijkt wat je wel met de inhoud kan, dan is het eigenlijk erg fijn. Waar Tiggelaar naar mijn mening in uitblinkt is dat hij alle wetenschap tot bijzonder beknopte en begrijpelijke taal weet te ‘vertalen’ en daarmee de kern, soms ‘pijnlijk’ weet te raken. Mensen kunnen het door de eenvoud gewoon onthouden. Dit gekoppeld aan helder uiteengezette anekdotes maakt dat het publiek veelvuldig bevestigend knikt als blijk van herkenning en dat men het ook echt begrijpt.

Verbinding
Maar met inzicht, herkenning en begrip alleen zijn we er niet. Daar moeten we wel wat mee doen willen we uiteindelijk het verschil maken. Voor mij opvallend is dat het keer op keer van belang is dat je alle bewegingen binnen een organisatie dient te ‘verbinden’, aan elkaar en aan de missie van de organisatie. Waarom werken bijvoorbeeld marketing en productie op verschillende afdelingen en verschillende kantoren? Het creëren van verbinding wordt daardoor alleen maar lastiger. Alleen al het woord “verschillend” maakt dat we onze focus verleggen…

Experimenteer, gewoon doen
Tiggelaar maakt ook duidelijk dat het verslinden van boeken een mooie basis is, maar maak vooral vlieguren! Hij legt dat uit door te experimenteren met alle theorie en kennis die er is, weliswaar binnen duidelijk gestelde kaders waar het experiment naar toe zou moeten leiden (de visie en missie). Dit vraagt overigens een gezonde dosis van zelfreflectie.

Gedrag
Wat ik van Tiggelaar bevestigd kreeg, is dat de omgeving ‘in orde’ moet zijn en moet bijdragen aan het succes. Denk hierbij aan processen en systemen. Waar echter het succes gezocht dient te worden is gedrag… Het juiste gedrag leidt tot de gewenste resultaten. Als we koffie willen drinken, dan dienen we op de automaat op het juiste knopje te drukken, waarbij de automaat gevuld dient te zijn met koffie… en bekertjes. Dit alles wordt gerealiseerd door gedrag… het is van belang dat we precies het gedrag weten te omschrijven wat nodig is om prestaties te realiseren. Tiggelaar beschrijft een mooi voorbeeld ‘langs de lijn’ van het jeugdvoetbal; “houdt de druk erop, ga de diepte in!”. Weinig kinderen die begrijpen wat ze nu moeten doen.

Er is niet 1 oplossing
“…maar… is het niet eenvoudiger om het beste en meest succesvolle boek te lezen, en dat te copieren binnen elke business? Succes verzekerd!” Zo eenvoudig is het niet. Er is niet 1 oplossing, zoiets als een ‘gouden pil’ en weg is de klacht. Keer op keer zijn de omstandigheden anders. Ook hier geldt om te blijven experimenteren. Maar naar mijn mening, even zo belangrijk… de wereld om ons heen verandert in een hoog tempo! Dit vraag keer op keer ontwikkelen en constant verbeteren! Charles Darwin heeft daar ooit een legendarische uitspraak over gedaan…

Zelfreflectie
Ja, dit alles vraagt veel van ons. Kijk goed naar de omgeving en observeer hoe die reageert op je eigen acties. Durf over je eigen schaduw heen te stappen en pas ook je eigen gedrag aan. Je zult ervaren dat, door het aanpassen van je eigen gedrag je bijzonder veel invloed hebt!

Samengevat, voor mij een avondje feest van herkenning, en bevestiging van vele inzichten.