Steeds meer signalen bereiken ons dat de economie verbetert. Bedrijven willen weer groeien en werken hard aan hun succes. Wat betekent dit voor die bedrijven, het welzijn van medewerkers, voor de ruim 600.000 werkzoekenden en voor de 1 miljoen ZZP’ers?

Sleutel tot bedrijfssucces; ‘sterke punten’

Iedereen zal begrijpen dat de medewerkers een belangrijke rol spelen om het succes van de onderneming mogelijk te maken. Hoe zorg je er voor dat medewerkers hun rol goed kunnen vervullen? Christina Meyers, gepromoveerd in juni 2015, schrijft hierover in haar proefschrift;

“Een focus op de talenten van alle medewerkers heeft positieve gevolgen voor zowel het individu als de organisatie. Medewerkers die weten wat hun sterke punten zijn en die deze kunnen inzetten in hun werk blijken gelukkiger, meer tevreden, bevlogen en energieker. Bovendien zijn ze gemotiveerder om zich te blijven ontwikkelen. Uiteindelijk zullen deze energieke en leergierige medewerkers positieve bedrijfsresultaten teweegbrengen. Deze ‘sterke punten’ benadering is een nieuwe sleutel tot bedrijfssucces”

De ‘sterke punten’ benadering is gebaseerd op de inzichten uit de Positieve Psychologie. Daar gaat men er vanuit dat iedere medewerker unieke talenten of sterke punten heeft die kunnen bijdragen aan de resultaten van de organisatie.  Waar ligt iemands kracht en talent, hoe kunnen die gecultiveerd en ontwikkeld worden en welke functie kan daaromheen worden gecreëerd die het best bij deze persoon past.

Rationeel gezien zal het inzicht van Meyers niet heel opmerkelijk gevonden worden en velen zullen dit begrijpen. Interessant is dat een groot aantal bedrijven zich richt op maar een klein deel van de zogenaamde ’talentvolle medewerkers’, medewerkers die bovengemiddeld presteren of veel groeipotentieel vertonen. Talentmanagement activiteiten zoals management development en loopbaanplanning zijn vervolgens uitsluitend voor deze selecte groep medewerkers beschikbaar. En de rest van de medewerkers dan…?

CV of talent; ‘Knock out…’ of ‘knock in’ criteria?

Vele organisaties zoeken naar de meest ideale kandidaat voornamelijk op basis van specifiek opgedane ervaringen, opleidingen en zogenaamde persoonskenmerken zoals communicatief, sociaal, gedreven, flexibel en stressbestendig. Ook gerichte ervaring binnen de eigen bedrijfstak is veelal vereist. Daarbij wordt schaamteloos gefilterd middels ‘knock out’ criteria;

voldoet u hier niet aan? Reageer dan vooral niet!

In praktijk wordt echter pijnlijk duidelijk dat er bijzonder veel potentieel en talent onbenut blijft, ook van mensen die op CV de perfecte match zijn. Dit herkennen we aan medewerkers die vooral niet meer doen dan van hun wordt gevraagd en verre van betrokken en bevlogen zijn, maar zich afgebrand en uitgeknepen voelen en waar prestaties uitblijven. Dit blijkt o.a. uit de vele onderzoeken die Effectory verricht. Purpose+ legt uit dat maar 17% van de wereldbevolking een gelukkig en betekenisvol leven leeft.

Een fantastisch CV wat ‘matcht’ geeft geen garantie dat de medewerker ook daadwerkelijk succesvol is en in z’n kracht werkt.

Consumeren of investeren

Het landschap gaat veranderen. Organisaties die medewerkers vooral matchen op het CV en ‘consumeren’ zullen last gaan krijgen van een afnemende interesse om daar te werken. Daarentegen zullen organisaties die ‘investeren’ in medewerkers, inzoomen op sterke punten en een werkomgeving creëren waar het beste uit mensen wordt gehaald, een sterke magneetfunctie krijgen op talenten die daar graag willen werken.

Erik Overdick