Royal Flora Holland, ’17-’18

Royal Flora Holland (RFH) is een logistieke dienstverlever met klanten over de hele wereld. Met een jaaromzet van meer dan 4 miljard Euro en 3000 medewerkers veilt RFH jaarlijks meer dan 12 miljard bloemen en planten. Een logistiek huzarenstuk.

Flexibiliteit, en elke medewerker telt

Om op tijd verse bloemen en planten bij de consument af te leveren is een efficiënt en slim logistiek proces cruciaal. En… elke dag is weer anders. Daarom is een goede planning voor de inzet van vast en ingeleend personeel noodzakelijk. Het doel is dat de juiste medewerker op het juiste moment op de juiste plek de verse bloemen en planten aflevert.

Nieuwe processen, implementatie nieuwe systemen

Als programmamanager werk in nauw samen met de manager operations. Vele afdelingen, in-house uitzendbureaus en de afdeling planning werken nauw samen om dagelijks vele honderden medewerkers op het juiste moment op de juiste plek in de juiste rol te laten werken. Dit gebeurt nog met verouderde en foutgevoelige software wat regelmatig leidt naar fouten en frustratie.

We ontwikkelen samen een nieuw proces. Maar er is meer nodig. De sterk verouderde en foutgevoelige software vervangen we door een state of the art roostersysteem en planprogramma. Dit nieuwe systeem is het nieuwe zenuwcentrum. Zo verbeteren we de samenwerking. Hierdoor gaat ook het inplannen van de benodigde medewerkers veel efficiënter.

Maar we verbeteren niet alleen het plannen. Ook pakken we de aanwezigheidsregistratie grondig aan. Dit doen we door tijdens de opkomstcontrole gebruik maken van tablets die zijn gekoppeld aan het roostersysteem. Zo zien we direct wie er wel en niet is.

Het gehele proces van forecasts, capaciteitsplanning, inroosteren, opkomstcontrole, urenverwerking, facturatie en facturatiecontrole is nu aangepakt en ingrijpend gemoderniseerd. Daardoor hebben we over het hele proces noodzakelijke real time stuurinformatie.Het leidt tot minder administratieve handelingen, minder fouten, meer diensten gevuld en verbeterde samenwerking en communicatie. Wij blij, alle stakeholders blij.