Elke organisatie is uniek, net zo goed als elk mens dat is. Hoe komt het dan toch dat er vaak wordt gezocht naar de unieke verkoop punten (USP’s) en trachten we die helder voor het voetlicht te brengen via vele vormen van communicatie? Ondanks die unieke kenmerken hebben organisaties verdacht veel overeenkomsten, net zoals velen van ons 2 armen en 2 benen hebben, ongeacht geslacht of leeftijd.

Vele overeenkomsten zijn te vinden in diensten en producten, maar vooral ook in de alledaagse problemen en uitdagingen die organisaties hebben.

Zo worden wij regelmatig gevraagd om bedrijven te ondersteunen in het veranderen van cultuur en het verbeteren van prestaties. Een eerste reflex is dat processen en systemen geoptimaliseerd moeten worden en zijn er belangrijke bijeenkomsten georganiseerd waar visie en strategie wordt bepaald.

Op de vraag wat we de medewerkers zien doen wanneer ‘ze’ bijvoorbeeld meer ondernemerschap moeten tonen, en vooral klantgerichter en dienstverlenend moeten zijn, blijft het eerst even stil om vervolgens ongemakkelijk te zoeken naar de juiste woorden om het gewenste gedrag precies te kunnen omschrijven.

Het is keer op keer opvallend hoe lastig het is om precies te zijn in het duidelijk maken wat nu het gewenste gedrag is wat we van de medewerkers, inclusief management en directie, willen zien. En als dat dan zo lastig is, welke verwachtingen hebben u en uw medewerkers dan nu van elkaar? Kunnen we uitrekenen wat het de organisatie nu kost dat we bijvoorbeeld ‘nog niet zo goed samenwerken?’

Een mooie vraag zou zijn wat het de organisatie en medewerkers, en vooral u, zal opleveren wanneer de samenwerking nog beter gaat dan nu?

Veel organisaties begeven zich in goed gezelschap en vinden het in de praktijk bijzonder moeilijk om het gewenste gedrag helder uiteen te zetten.

Wat ziet u uw medewerkers graag doen?

Erik Overdick, prestatieverbetering- gedrag- en cultuurverandering