Effectory heeft begin oktober 2016 voor de 16de keer de ‘beste werkgevers’ prijs uitgereikt. Een zichtbaar goed georganiseerd evenement waar meer dan 300 organisaties hebben meegedongen naar de prestigieuze prijs. Wat is nu het geheim van organisaties die, door de ogen van hun medewerkers, hoog scoren op medewerkerstevredenheid? Niet alleen de ijzersterke keynotes gaven hun inzichten prijs, maar ook ‘gewone medewerkers’ die op straat waren geïnterviewd.

Niet vergaderen maar praten

“Stop met vergaderen en ga praten”. Zo luidde de boodschap van Danielle Braun en Jitske Kramer, schrijvers van het management boek van het jaar 2016. Vraag aan elkaar; ‘waar word je warm van’ en ‘waar lig je wakker van’. Dat klinkt al heel anders dan het afvinken van de actielijst en het vaststellen van de agenda.

Hoe klinkt jouw stem?

Een van de geintervieuwde passanten op straat liet zijn hart spreken en in enkele volzinnen gaf hij zijn inzicht op goede leiders; “kunnen goed luisteren, zijn bereikbaar, zijn in contact en ook persoonlijk. Ze weten wie je bent en ze geloven in je, stimuleren je om verder te gaan en spreken hun erkenning en waardering uit”. Hoeveel goede tips wil je nog meer in een paar regels?

Aandacht en ontwikkeling

“Er wordt naar iedereen geluisterd en iedereen mag meedenken”, sprak de directeur van Frankeland groep. Medewerkers hebben duidelijk invloed op hun werkomgeving en hun eigen ontwikkeling, niet te onderschatten elementen in een werkomgeving waarin medewerkers kunnen excelleren. Hoe zou jij je voelen als je ‘een nummer bent’?

Goed voor je medewerker, goed voor je klant

Geen verrassing en vooral geen rocket science hè…? Je krijgt wat je geeft. Zo gaf een van de op straat geintervieuwde passanten zijn visie op een ‘minder goede’ werkgever; “die heeft geen idee wat je doet en is alleen maar zichtbaar als het niet goed is”.

Macht of kracht

Mijn bescheiden mening is dat het management van hoog scorende #bestewerkgevers niet op macht sturen maar op kracht. Het vraag enorm veel kracht, moed en vertrouwen om je als management kwetsbaar en open op te stellen. Zeker in de wereld waarin we geacht worden foutloos te werken, want anders ….

Wetenschap en boeren verstand

Ik heb vooral genoten van de positiviteit van alle aanwezigen. Ook heb ik met mijn OBM bril (Organizational Behavior Management) gekeken naar de overeenkomsten in de wetenschappelijke OBM literatuur en de succesvolle aanpak van de beste werkgevers. Het is fantastisch om zoveel aantoonbaar bewijs op toneel te  zien en hoe je door positieve gedragsbeïnvloeding (OBM) uitzonderlijke resultaten kunt behalen!

Erik Overdick